De Usambara Mountains, het onderzoeksgebied - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu De Usambara Mountains, het onderzoeksgebied - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu

De Usambara Mountains, het onderzoeksgebied

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

26 Oktober 2013 | Tanzania, Lushoto

Na een ruime week van voorbereidingen op het instituut nabij Arusha stad zijn we inmiddels verhuisd naar ons onderzoeksgebied en ons nieuwe verblijf. Aangezien we behoorlijk luxe zaten te wonen in het 'Guesthouse' van het instituut waren we voorbereid op een wellicht iets primitievere woning ergens diep in de bergen. Afgelopen woensdag, na een flinke dag reizen met een auto van het instituut en onze inmiddels goede vriend de chauffeur (Amon) kwamen we aan in het dorp Lushoto. Het leek wel of we het paradijs binnenreden, zo groen is dit gebied (zeker in vergelijking met de kale vlaktes die we eerder die dag doorkruisten). Her en der worden nog verschillende groentes geteeld in de valleien die veel geld opbrengen zoals kool, brocolli, bananen en tomaten. Maar de overige velden zitten met smacht te wachten op de eerste regens zodat ook hier weer gezaaid kan worden en aan ons de taak om een tiental van deze, over het algemeen een stuk minder vruchtbare gronden, vast te leggen voor ons onderzoek. Maar eerst kennismaken met 'Mama Denis' onze gastvrouw voor de komende 4 maanden. In Tanzania is het gebruikelijk om een getrouwde vrouw 'Mama' te noemen met daaropvolgend de naam van haar echtgenoot, in dit geval dus 'Denis'. Via onze Tanzaniaanse mobieltjes konden we contact met haar opnemen en ze zou ons opzoeken in een café in Lushoto dorp. Dus wij braaf wachten samen met onze chauffeur onder het genot van een 'Tangawizi' (frisdrankje met gember en citroen), tot nu toe één van de lekkerste drankjes die we hier ontdekt hebben, erg lekker en verfrissend :)
Het Tanzaniaans beloofde kwartiertje werd uiteraard weer een uurtje ;), maar daar was dan 'Mama Denis' . Een geweldig enthousiaste vrouw van, ik gok, een jaar of vijftig. Ze werkt als oogarts in het lokale ziekenhuis. We gingen direct door naar haar huis, 2km buiten het centrum, maar eigenlijk vooral erboven, want vanuit de tuin hebben we direct uitzicht op het dorp met alle gezellige geluiden van dien. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar van het verwachte primitieve hutje is weinig te zien, we zijn wederom in een wereld van luxe terecht gekomen. Familie Denis heeft namelijk een gastenverblijf bijgebouwd in de tuin, met twee aparte slaapkamers voorzien van een heerlijk bed, kledingkast, douche en wc. Mama Denis legt ons vervolgens tijdens het overheerlijke eten uit dat ze vijf kinderen heeft die allen studeren of werken in de grote stad 'Dar Es Salaam' en meneer Denis is vaak op reis voor zijn werk als ingenieur. Daarom heeft Mama Denis twee hulpjes in huis (een jongen van 15 en een meisje van 18) die haar helpen en vergezellen bij de dagelijkse werkzaamheden. Dus wederom niet zozeer Afrikaans maar stiekem wel superrelaxed dat we hier de komende 4 maanden kunnen vertoeven!

Donderdag zijn we direct vroeg van start gegaan met het uitzoeken van onze velden samen met de lokale extension officer op het gebied van landbouw (Mama Rimoy). Daarvoor huurden we eerst een auto met chauffeur in het centrum om vervolgens het gebied te verkennen. En met succes :) Na één dag hadden we al vijf geschikte velden gevonden. Voor ons onderzoek is het vooral van belang dat we een niet al te vruchtbaar veld kiezen van ongeveer 20 bij 20 meter om de bonen met verschillende behandelingen (Calcium, Fosfaat en Stikstof meststoffen en stikstof fixerende bacteriën) in te kunnen zaaien. Daarom is het ook belangrijk dat het veld niet verstoord wordt door de aanwezigheid van bomen, termietenheuvels of groot gesteente en dat de hoogte/helling binnen het veld niet al teveel fluctueert. Dit alles kan de resultaten van het onderzoek namelijk behoorlijk in de war gooien. Mama Rimoy heeft ons uitstekend geassisteerd in het informeren van de boeren (over het algemeen in het Swahili ;)) en de boeren stemden dan ook graag in met onze onderzoeksplannen, zodra we een veld geschikt vonden.
Vrijdag moesten we zelf op pad en zouden we nog twee boeren bezoeken, wat na een supermooie dag met heel veel mooie momenten helaas wel maar één geschikt veld opleverden. Maar we gaan maandag weer met Mama Rimoy op pad om het totaal aantal velden aan te vullen tot een totaal van 10 velden zodat we ons vervolgens voor kunnen bereiden op het zaaien!

Maar om nog even terug te komen op die mooie momenten, want naast het onderzoek en de studie beginnen we Tanzania en haar inwoners inmiddels steeds beter te leren kennen. En één ding is zeker die Tanzanianen zijn ondanks de af en toe barre omstandigheden altijd vrolijk en ongelofelijk openhartig. Ze willen je graag het hof maken en ze zijn supertrots op de dingen die ze hebben bereikt of het nu om hun familie, studie, werk of huis gaat. Al blijven de verschillen binnen één en dezelfde bevolking hier af en toe confronterend groot...

Verder nog een klein lesje Swahili:
- De 'Dala Dala': Nummer 1 openbaar vervoer in Tanzania. Waarbij een personenauto omgebouwd wordt tot taxi waar altijd nog meer mensen in kunnen dat je in eerste instantie denkt. Gisteren bereikte we een nieuw maximum in een, zoals wij zouden zeggen, 5-persoons Toyota zaten we met maar liefst 13 mensen!
- 'Muzingi': Swahili voor 'blanke'. Waar we ook lopen, worden we gezien als een interessant object zeker voor kleine kinderen die ons maar al te graag achterna lopen en tegen elkaar 'Muzingi' fluisteren.
- 'Glasi ya bia' of 'Painti': Een lekker glas bier, die ook hier uiteraard goed smaken :)
- 'Blue Bandi': één keer raden, de welbekende boter, maar dan is het hier de algemene naam voor smeerbare boter. Zo zijn veel woorden aangevuld met een -i ontstaan tijdens en na het koloniale tijdperk, waar de Britten en Duitsers met de scepter zwaaiden in het huidige Tanzania. Zo hebben we namelijk ook: 'Bekoni' = Bacon, 'Biskuti' = koekje, 'Keki' = cake en 'kokteli' = jazeker een Cocktail!

Tot de volgende keer maar weer en voor iedereen thuisthuis een fijn weekend!

p.s. in verband met een niet al te snelle internetverbinding kan ik helaas geen foto's uploaden op deze website maar zie voor een foto impressie mijn facebook pagina :)

• 26 Oktober 2013 - 17:48

Michelle:

LC! Wat een gezellig verhaaltje weer, je schrijft echt hartstikke leuk! Fijn om te horen dat het goed gaat met het onderzoek en dat jullie zo hartelijk worden ontvangen. Een beetje luxe kan natuurlijk nooit kwaad, of had je stiekem toch gehoopt op slapen tussen de kakkerlakken voor de echte Afrika experience?;) Ik heb trouwens geen idee hoe laat het daar is, ben je al bijna jarig? Alvast een hele fijne verjaardag, geniet ervan! Wij bevinden ons vanavond met de chickies in het ook heel erg exotische tilburg, en zullen een drankje op je drinken! Big kissie en huggi (komt dit in de buurt van swahili?) of gewoon houdoeeee!

• 26 Oktober 2013 - 22:16

Mam:

ha Elise,

Klinkt weer geweldig!!! Ik had vandaag beelden van Lushoto bekeken ,wat mooi daar!
    We zien je morgen ,.....( op skype),

groetjes mam

• 26 Oktober 2013 - 23:47

Ingrid :

Lekker bezig LC!! Maarreuuh allemaal luxe verblijven.. had je toch je koffer op wieltjes en je hankjes kunnen meenemen dus?! ;)
    Igg genietze van alle mooie dingen :)
    Liefs

• 27 Oktober 2013 - 09:45

Familie Sillekens:

Het ziet er allemaal prachtig uit weet je zeker dat je in Tanzania bent?
    Zoals we lezen houden ze je daar wel bezig en maak je van alles mee.
    Werk ze maar vooral geniet ze!
    Proficiat met je verjaardag, geniet ervan.
    groetjes,
    familie Sillekens

• 27 Oktober 2013 - 12:01

Marion:

Je dagen zijn goed gevuld, zo te lezen, leuk! Hoop dat de regen snel komt. Wat een verschillen ook in landschap op de foto's. Fijn dat je zo welkom ontvangen bent, en een beetje luxe is niet erg hè. Hele fijne, bijzondere verjaardag vandaag! Proficiat!! Drink er maar een glasi ya bia of een kokteli op! Liefs Marion

• 27 Oktober 2013 - 16:42

Ava:

Wauw Elise, supergaaf daar zo te zien en te lezen!! Een hele fijne verjaardag toegewenst en succes met je onderzoek!!
    Xx!! Ava

• 28 Oktober 2013 - 13:50

Laurie:

ELISE!! Het klinkt zo goed! En wat hebben jullie snel al zes velden! Volgens mij kunnen jullie een behoorlijk lange 'vakantie' tussendoor houden! Hopelijk was je verjaardag net zo leuk! ;)
    Liefs, Laurie

• 03 November 2013 - 20:01

De Bressertjes Hoeven 5a:

He Elise
    Leuk om te lezen hoor, dat het allemaal zo vlotjes verloopt. Sta wel te kijken van de luxe daar. We zijn benieuwd naar je onderzoeks-verhalen. Gaan jullie daar met een gietertje rond als er geen regen wil vallen, of moeten jullie het doen met de lokale weersomstandigheden. (Regendans kan natuurlijk ook nog altijd:) En dat moet wel een bijzondere verjaardag zijn geweest zo onder het genot van een paar glasies ya bia , Painti of kokteli?
    Herfst groetjes uit Oirschot