11 velden, gloednieuwe motor en chilllen aan zee - Reisverslag uit Pangani, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu 11 velden, gloednieuwe motor en chilllen aan zee - Reisverslag uit Pangani, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu

11 velden, gloednieuwe motor en chilllen aan zee

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

27 November 2013 | Tanzania, Pangani

Het zaaien zit erop, wa een karwei was dat hé! Maar na twee weken bikkelen met de lokale boerkes en boerinnekes hebben we maar liefst 11 velden (als ongelofelijke brabo blijft het toch een lekker getal) kunnen inzaaien voor ons onderzoek. De eerste gelukkige hebben zelfs al een kijkje boven de grond genomen en dat aanzicht gaf echt een supergoed gevoel. Nooit geweten dat je zo trots kon worden op met succes ontkiemde boontjes ;)
Ook de regen heeft zijn draai gevonden tussen de bergruggen van de Usambara Mountains, dus het drupt hier als het goed is nog een paar weekies door wat het groeiproces alleen maar bevordert, kortom BammberdieBamBam niet meer te stoppen! En om het BAM gehalte hoog te houden kwam er vanuit het project het advies om te investeren in eigen vervoer voor ons onderzoeksgebied. Aangezien onze velden het beste te bereiken zijn met een stevige motorbike was het aan ons de taak om de lokale motormarkt te verkennen en dat leverde uiteraard vreemde gezichten op... twee vrouwelijke 'muzungi's' (=blanken) op jacht naar een geschikte 'piki piki' (=motor). Maar onze prooi kwam al snel in beeld, al bleek het uiteindelijk ook de enige optie te zijn in de wijde omtrek ;) Tja en dan... hoe ga je zo'n apparaat op waarde schatten? Dat hij uit China kwam was haast niet te voorkomen al beweerde de merknaam, 'B2India Skymark racer', wat anders en als we een beetje goed gelovig zijn is de motor zelfs afkomstig uit Japan. Verder zag hij er prima uit, mooie tweezits (wel zo praktisch) met voldoende voet en rugsteuntjes, 5 versnellingen en 150cc dus ook voldoende power voor in de bergen. Verder nog wat hippe (en vooral totaal overbodige) bling bling lampies en zelfs een ingebouwde radio met speakers en MP3 aansluiting, wat ons eventueel wel weer de mogelijkheid biedt om af en toe eens aan te schuiven bij de lokale motordudes haha. Na de nodige belletjes en mailsessies met projectmanagers en Tanzaniaanse adviseurs werd er besloten dat we ons deze piki piki maar zo snel mogelijk eigenhandig moesten maken. Handje klap met een hele blije verkoper bracht ons een mooie deal: een gloednieuwe 'piki piki', twee helmen, verzekeringspapieren en kentekenbewijs voor een sjeik prijsje :) Het plastic kon eraf, de schroefjes werden nog een laatste keer aangedraaid, verse olie erin, accu geïnstalleerd en we konden los! Godzijdank was de vriend van Jori op bezoek die al de nodige motorervaring had opgedaan tijdens zijn veldwerk in Mozambique, dus hebben we samen met hem flink kunnen oefenen! En het is toch wel ff iets anders dan het besturen van een auto, al leren we snel. De eerst velden zijn inmiddels al met succes bezocht waarbij ook de eerste agent ons al staande hield op de terugweg ter controle (maar alles was in orde dus 'hakuna matata' (=geen zorgen)) en ook de eerste brandwond van de ietwat hete knalpijp is binnen dus we horen nu echt bij het motorvolk!

Aangezien we de bodemsamples voor verder onderzoek af moesten leveren in de stad Tanga bij de kust, ver buiten Lushoto, besloten we hier een paar dagen voor uit te trekken zodat we direct wat extra tijd konden inroosteren om eens even relaxed bij te komen. En dat bleek een perfect plan, want waar kun je dat beter doen dan aan de Indische Oceaan met een watertemperatuurtje van 25°C. We hebben ons dan ook vier dagen lang prima vermaakt op 'Beach Crab Resort' aan de witte standen van 'Ushongo Beach'. En jep het zag er echt uit zoals op de welbekende plaatjes; azuurblauwe zee, witte stranden, palmbomen, de mooiste visjes en genieten van de ondergaande zon of opkomende maan :) Onze verblijfplaats werd gerund door een Duits stel en was dus goed gevuld met Europeaanse backpackers en andere levensgenieters en ze verzorgden ook verschillende activiteiten zoals surfen, duiken en snorkelen en dat laatste was echt super!! Met een bootje vertrokken we naar een koraaleiland waar een tentje voor de schaduw werd opgezet zodat we vervolgens de snorkel en flippers om konden binden, zwemvestje aan, kop in het water en genieten mé de oogies wijd open! Onze dagen werden verder met name gevuld met boekies lezen, verdomd goed eten, Kolonisten van Catan spelen en lekker niks doen mé een biertje on the side en voor de verandering ook nog een tikkie bijgebruind, op dat vlak heb ik men eerste compliment van een Tanzaniaan inmiddels ook in de pocket; 'You're becoming chocolate' zegt ie, geniaal!

Maar na een flinke reisdag zijn we inmiddels weer teruggekeerd op de thuisbasis om weer 100% opgeladen door te kunnen met het onderzoek. Vandaag direct een rondtocht gemaakt op de piki piki om verschillende velden te bezoeken, opkomst van de boontjes noteren, fotootjes maken en de regenmeters legen, kwamen we warempel weer diezelfde agent tegen die ons wederom staande hield, ik 'm alweer knijpen dat er iets niet in orde was... vroeg ie om ons telefoonnummer want hij wilde wel vrienden worden?! Dat kan ook echt alleen in Afrika ;) Maar goed wij konden weer lekker doorcruisen... En cruisen doen we, de tijd vliegt en tot op heden gaat alles super dus met goede moed gaan we de komende maanden tegemoet!

Alle groetjes voor daarginder en alvast fijne sinterklaasdagen gewenst, enneh voor wat die pieten discussie betreft, hier zien ze het probleem niet ;)

• 27 November 2013 - 20:55

Oma Riethoven:

Hallo Elise, alles oké? Net je foto's bekeken, supergaaf!!! Je bonen groeien als kool (haha). En Zo te zien lukt het chillen aan zee ook wel.
    We probeerden te skypen maar dat lukte vandaag niet. We proberen het vrijdag weer met z'n allen. Hier is alles goed met iedereen. De robot doet het heel goed maar er moet nog veel gedaan worden voordat het allemaal klaar is. m'n koffiepot draait overuren, dat snap je wel. Heel veel groetjes, dikke kus van oma Riethoven , Martien en Marion

• 30 November 2013 - 00:09

Tonny:

Hakuna matata: tis een melody, filosofie. ....je hebt het of niet!