Grote wasjes, kleine wasjes én Nederlands bezoek! - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu Grote wasjes, kleine wasjes én Nederlands bezoek! - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu

Grote wasjes, kleine wasjes én Nederlands bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Elise

17 Januari 2014 | Tanzania, Ngorongoro

Grote wasjes, kleine wasjes, allemaal in die wasmachine.... euhhh was het maar zo'n feest want die wasmachine begin ik inmiddels wel een bietje te missen na het zoveelste campingwasje. Maar het heeft ook wel weer wat, wasjes doen in de achtertuin en het valt nog niet eens zo tegen, zelfs de witte was weet ik iedere keer weer shiny en zonder vlekken te krijgen. Naast onze kledingwasjes is er nog een tweede wasstraat bijgekomen te Huize Denis de afgelopen weken en wel de 'bonenblaadjes wasstraat'. Het vergde een hoop hersenspinsels en creativiteit om te bedenken hoe we de genomen blad samples (a.k.a. geplukte blaadjes voor nutriënten analyses) het beste konden wassen met gedestilleerd water (a.k.a. water ontdaan van anorganische zouten en organische stoffen) om ze vervolgens in de zon te kunnen laten drogen. Om te beginnen moesten we een twintigtal liters gedestilleerd water in twee etappes van het lab in Arusha naar Lushoto zien te sjouwen, dus lege flessen mineraalwater opgespaard en de openbaar vervoer bus vervolgens volgestouwd met onze goedgevulde flessen. Maar toen, de blaadjes plukken en wassen opzich was al een heel karwei, om jullie een beeld te geven: 5000 blaadjes met de hand geplukt en gewassen in 9 verschillende etappes kortom verstand op nul, muziekje erbij en gaan. En daarna kwam het moeilijkste gedeelte, want hoe kun je 5000 bladeren laten drogen zonder dat de hele bende in de war raakt of nog erger weg waait, want de wind was enorm. Een stellage bouwen van materialen uit de koeienstal van huize Denis leek ons het proberen waard, dus lekker geklust met golfplaten, plastic zakken en betonblokken. Het resulterende gevaarte zag er behoorlijk bruut uit maar we waren er al snel over uit dat dit niet de beste oplossing was. En de ervaring leert dat je in Afrika af en toe een beetje terug in de tijd moet denken om tot geniale ingevingen te komen: dus hoe zouden de oma's dit 50 jaar terug hebben aangepakt; juist bloemboeketjes drogen doe je aan de waslijn dus dat moeten we nu ook toe kunnen passen! Een stuk of honderd wasknijpers gekocht in Lushoto en daar gingen we, per 10 stuks konden we de blaadjes in mooie bosjes ophangen en drogen dat ze nu doen :)
Het aantal wasknijpers is inmiddels aangevuld tot zo'n 400 stuks, dus lopen te hopen dat we er nog iemand blij mee kunnen maken in de toekomst ;) Zodra alle bladeren succesvol gedroogd zijn verpakken we ze in papieren enveloppen om ze vervolgens naar een lab in Leuven te transporteren voor verdere analyse naar de aanwezige nutriënten.

Tja en na al dat harde werken was het tijd voor onze Nederlandse bezoekers en twee weekies touren door Tanzania! Ronnie landde de 29e december in de hoofdstad van Tanzania, Dar es Salaam. Aangezien ik me rond die tijd nog 600 km verderop in Arusha bevond en men menneke uiteraard wel wilde verwelkomen stapte ik rond dezelfde tijd in de Bus als Ronnie in het vliegtuig in Amsterdam. En om het verhaal nog komischer te maken zijn we de volgende dag teruggevlogen naar hetzelfde Arusha om te kunnen starten met een mooie safari. Maar wel genoten van superuitzicht tijdens de binnenlandse vlucht, o.a. de Kilimanjaro van boven kunnen bewonderen.
Mama Jori was inmiddels ook veilig aangekomen in Arusha, alwaar we oud en nieuw met het zojuist samengestelde reisgezelschap door hebben kunnen vieren; Kilimanjaro biertjeh, Gelderse Nieuwjaarsrolletjes, gezelschapsspelleke en hollandse sterretjes on the side maakte het tot een gezellig avondje.
Jori en ik hadden ons inmiddels ontpopt tot ware touroperators en besloten om op 1 januari het nieuwe jaar en onze rondreis door Noord-Tanzania aan te vangen met twee dagen safari, dag 1 in 'Lake Manyara national park' en dag 2 in de 'Ngorongoro Conservation Area'. Via de prof van het instituut kwamen we in contact met een overenthousiaste tourguide die voor ons een heuze safari auto en chauffeur kon fixen. Twee dagen lang hebben we kunnen genieten van menig wild beestje, waarbij we van de ene in de andere verbazing vielen over al het schoons dat we wel niet tegen kwamen, van kuddes olifanten tot leeuwenkoningen en leeuwinnen, neushoorns, bavianen, duizenden flamingo's, zebra's, buffels, nijlpaarden en uiteraard de stijlvolle giraffen. De camera's draaiden overuren en Ronnie heeft zelfs beeldmateriaal kunnen schieten waar menig documentaire maker jaloers op zou worden ;) Onze uitklapbare safari auto, gezellige chauffeur en tourguide maakte de safari tot een onvergetelijke ervaring en de Ngorongoro krater was ook nog eens een superbijzondere plek aangezien dit gebergte na een hevige vulkaanuitbarsting is geïmplodeerd met in het midden een groot meer wat het tot het ultieme overlevingsgebied maakt voor de 'big-five'.
Na de safari werd het tijd om ons onderzoeksgebied te showen aan de gasten. Familie Denis ontving ons met open armen en stelde de komst van Ronnie en Ine zeer op prijs. Want het wordt hier toch wel beschouwd als hooggeëerd bezoek, van dat buitenlandse gepeupel ;) Naast het verkennen van Lushoto moesten de eerste twee dagen ook deels gespendeerd worden op het veld, maar gelukkig staken Ronnie en Ine de handen graag samen met ons uit de spreekwoordelijke mouwtjes. Voor de overige twee dagen in de Usambara Mountains reisden we af naar het meest Westelijk gelegen puntje van het gebergte, waar we konden genieten van een meedogenloos uitzicht over de lager gelegen 'Masai vlaktes' en ruige wandelingen hebben gemaakt door één van de laatste stukjes overgebleven tropisch oerwoud.
Na al deze activiteit werd het de hoogste tijd om het ware vakantiegevoel op te zoeken aan de Tanzaniaanse kust en het welbekende eiland Zanzibar! Het kosten de nodige boottochtjes en zeezieke gezichtjes om goed en wel aan te komen bij het juiste witte strand maar we hebben de overtocht gehaald. Ik had werkelijk waar nog nooit zulke heldere zee en superchille stranden gezien dus de eerste duik werd snel genomen :) Na goed en wel bijgekomen te zijn en genoten te hebben van een dagje snorkelen reisden we verder af naar het Zuiden van Zanzibar naar de hoofdstad 'Stone Town'. En gedurende dit autoritje werd het ook direct duidelijk dat Zanzibar twee gezichten kent; aan de ene kant de witte stranden voorzien van luxe resorts compleet ingericht voor de Westerse kapitalisten met voldoende centen op zak maar direct achter de boulevard kwam het ware Afrikaanse leventjeh weer naar voren en dan is de confrontatie toch wel groot....
Zanzibar kent een grote Arabische geschiedenis en dit maakte de stad Stone Town tot de eerste Tanzaniaanse stad die serieus de moeite van een bezoekje waard was met zijn smalle steegjes, gezellige eettentjes en historische gebouwen. Ronnie en ik hebben hier onze laatste twee daagies doorgebracht en ons daarna helaas alweer klaar moeten maken voor de overtocht naar het vasteland voor Ronnie's terugvlucht naar Nederland. Maar het waren twee onvergetelijke weekies!

Jori en ik zijn nu weer terug in Lushoto waar de zon inmiddels volle bak aan het shinen is, wat onze boontjes z'n best heeft opgezadeld met de nodige droogtestress. Maar niets aan te doen, een hoop belangrijke data is al in de pocket en de oogst komt in zicht dus beter dat de schade een beetje meevalt. Verder komt onze professor uit Wageningen (en tevens hoofd van het N2Africa project) volgende week een bezoekje brengen aan Lushoto samen met onze Tanzaniaanse begeleiders. Dit is voor ons uiteraard een hele eer en ook voor de prof is het een bijzondere reis aangezien hij een soortgelijk onderzoek heeft uitgevoerd in de Usambara Mountains 25 jaar geleden dus zeer benieuwd is naar de huidige staat van het gebied.

Verder wil ik jullie nog even mededelen dat ik zeer waarschijnlijk met enige vertraging terugkom naar Nederland vanwege de tijd die we nog nodig hebben om alles goed af te kunnen ronden in Afrika, maar geen paniek het zal hooguit twee weekies later worden, dus eind februari i.p.v. de geplande 12 februari ennnnn niet bepaald onbelangrijk; net optijd terug voor carnaval, de meest perfecte manier om thuis te komen lijkt me, direct met men neusie in de carnavaleske boter ;)

Groetjes en voor shiney vakantiefotookes zie gezichtsboek of raadpleeg men menneke!

• 17 Januari 2014 - 19:40

Sophie:

Oh echt awesome! Ziet er geweldig uit. Misschien komt Afrika toch nog wat hoger op mn lijstje nu.. zet m op nog die laatste weken! Liefs vanuit het minder spectaculaire Eindhoven. P.s. Ben je al bruin geworden ;)?

• 17 Januari 2014 - 20:43

Mam:

ha Elise,

mooi reisverslag!!!, we hebben van Ronnie van de week al veel gehoord, en supermooie foto's gezien , de filmpjes lukten nog niet, op onze computer. gaat nog goedkomen.

dikke kus vanuit Oirschot , 's mam

• 17 Januari 2014 - 23:16

Kristy:

Hey LC,

Wat schrijf je toch leuk! Zo te lezen hebben jullie echt twee super weken gehad. Over een maand gaan we je thuiskomst vieren tijdens carnaval!! Geniet er nog van, veel plezier en succes!

Groetjes Sander en Kristy

• 18 Januari 2014 - 13:59

Mayke:

LC!!

Geen steek veranderd en daarom houden we van je!!!! Hard werken daar en eigenlijk voor jou misschien wel heel fijn om nog twee weekjes extra daar te mogen zijn. Heel goed om te horen dat jij en Ronnie het zo goed hebben gehad samen! Had niet anders verwacht! Blijf shinen daar!! We spreken snel op de Skype!!!

Met Carnaval weer ouderwetse snorrepret?!?!

kuss

• 20 Januari 2014 - 18:18

Ine Pijnenburg:

Hoi Elise,

Van Helma al veel enthousiaste verhalen gehoord, maar nu ik dit lees begint het bij mij toch echt te kriebelen. Geloof dat ik wat gemist heb, maar vanaf nu prijkt het op mijn lijstje van geliefde vakantiebestemmingen.
    Heb Helma al gevraagd of ze mee wil!!
    Geniet van deze bijzondere ervaring en veel succes met het afronden van je project. Chapeau!

Ine

• 22 Januari 2014 - 13:42

Maria Smits:

Hoi Elise,
    Heb al je reisverslagen gelezen en het klinkt allemaal
    super interessant.
    Ben je Wim (boer zoekt vrouw) toevallig nog niet
    tegengekomen, of woont hij in een heel ander deel
    van het land?
    Geniet er nog maar lekker een maandje van en dan
    tot ziens in Oirschot.
    Maria Smits

• 09 Februari 2014 - 22:20

Ine Bressers:

Ha Elise

Leuk om je verhalen te lezen. Ben zo onderhand wel jaloers op jullie en een beetje klaar met dat schijtweer hier. Het is echt een kikkerlandje maar ook de padden in onze poel hebben alle ruimte want hij loopt zo onderhand over:) Maar goed het is niet anders. en dan zijn we straks weer heel blij met de eerste zonnestraaltjes.Dus genieten jullie nog een paar weken van de zon en de vriendelijke mensen daar. We zien je over een paar weken weer op de Hoeve. Groetjes en een dikke kus van de Bressertjes van 5A