Wakulima kufanya kazi (Boerinnekes aan het werk) - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu Wakulima kufanya kazi (Boerinnekes aan het werk) - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Elise Bressers - WaarBenJij.nu

Wakulima kufanya kazi (Boerinnekes aan het werk)

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

10 November 2013 | Tanzania, Lushoto

Het regent, yeahhh! Naar ik begreep ook in Nederland, dus het klinkt wellicht wat vreemd om mij er zo vrolijk over te horen maar de eerste dikke Tanzaniaanse regendruppels gaven ons het startsein om te kunnen beginnen met het inzaaien van de velden.

Maar voordat we van start konden zijn we nog druk doende geweest met het bijeen sprokkelen van voldoende (en vooral ook de juiste) meststoffen en hoge kwaliteit bonenzaden. Er stond al een grote bestelling voor ons klaar bij een bonen onderzoeksinstituut, maar het zou Tanzania niet zijn als de bestelling klopte, kortom nog enkele dagen iedere semi-boerenbond en kunstmest handelaar afgestruind om de juiste materialen bijeen te fixen en met succes! Ook de bestelling Rhizobia bacteriën (die verantwoordelijk zijn voor de stikstofbinding uit de lucht) waren inmiddels gearriveerd vanuit Engeland, dus we waren er helemaal klaar voor. Na twee dagen in het lab van het instituut, waar we de meststoffen en de bacteriën in de juiste porties hebben afgewogen voor in het veld, konden we met een viertal 50kg zakken voor de tweede keer afreizen naar Lushoto. Deze keer met het OV, wat hier in Tanzania gelijk staat aan een touringcar vol met kleine kinders, zakenlui, gangsters, opa's, oma's, Masaii, zakken vol met rijst en maïs, kippen en uiteraard een lekker muziekske op de achtergrond, kortom beregezellig ;) Na een reis van ruim 7 uurkes voelde de Usambara Mountains weer direct als thuiskomen en ook familie Denis en met name de dienstmeid Elizabeth waren dolenthousiast om ons weer te zien. We hadden een lekkere timing want diezelfde dag vielen dus die langverwachte regendruppels dus de volgende dag zijn we direct van start gegaan met ons eerste veld. Kortom de BAM-factor (en BAM t-shirt ;)) aan en keihard gaan! Want het is niet niks, boerinneke spelen in Tanzania, maar stiekem wel superleuk! Je gaat hier echt 100 jaar terug in de tijd op het gebied van landbouw, alles mé de hand, van ploegen tot het veld zaaiklaar maken en uiteindelijk zaaien. En dat betekende na dag één; stijve ruggetjes en kuiten, rode blosjes op de wangen en in de nek van de zon en hongerige buikies, die uiteraard ook weer goed gevuld werden dankzij de heerlijke kookkunsten van mama Denis en Elizabeth. Om de focus hoog te houden hadden we besloten om voor het eerste veld goed de tijd te nemen zodat we alles goed konden overdenken om het maken van fouten te voorkomen. En ja, daar stonden we dan, een skôn geploegd veld voor ons neus, materialen bijdehand, en dan ben je opeens een Afrikaans boerinneke klaar om te zaaien. Aangezien we niet te werk gaan zoals de lokale boerkes, met onze meetlinten, subplotjes van 3x2.5m, labels en kleine zakjes afgewogen meststoffen en bacteriën, kregen we al snel veel bekijks. Want het heeft natuurlijk wel iets geks, die twee blanke meskes op het Tanzaniaanse boerenland. Maar na een vriendelijke begroeting durfde een enkeling wel dichterbij te komen zodat wij ze uit konden leggen wat we precies aan het doen waren. En wellicht goed om dat ook eens aan jullie uit te leggen in koetjes en kalfjes vocabulaire:

Voor mijn afstudeeronderzoek maak ik deel uit van een heel groot project genaamd N2Africa. Dit project richt zich op voedingsgewassen uit de vlinderbloemige familie, waar planten zoals klaver, pinda's, soja en dus ook bonen tot behoren. Deze planten hebben naast het leveren van eiwitrijke eetbare delen een bijzondere eigenschap, namelijk dat ze stikstof uit de lucht kunnen binden en vastleggen in de grond. Wat dus zowel de bodemvruchtbaarheid als de voedselproductie ten goede komt en wat zeker voor de boeren in Afrika een geweldige uitkomst biedt bij het verhogen van de voedselzekerheid ook op de lange termijn. Maar deze stikstofbinding gaat uiteraard niet vanzelf, de basis ligt namelijk bij de aanwezigheid van bepaalde bodembacteriën, ook wel rhizobia genoemd. Deze bacteriën gaan een interactie aan met het wortelstelsel van de boonplant en kunnen, in ruil voor voldoende voedingsstoffen, stikstof binden uit de lucht waar de boonplant dan weer van kan profiteren. Een geslaagde interactie kun je herkennen aan wortelknolletjes (genaamd 'nodules'), waarin de bacteriën zich verzamelen, de plantkundigen onder jullie hebben deze vast en zeker wel eens gezien bij het uit de grond liften van een vlinderbloemige plant.
Het N2Africa project wordt geleidt vanuit Wageningen Universiteit en is na fase I (sinds 2009) actief in 13 Afrikaanse landen waar inmiddels 225.000 kleine boeren met succes zijn bereikt en getraind om met behulp van bovenstaande technieken te investeren in de toekomst van hun bodems! Afgelopen week op een belangrijke projectbijeenkomst in Nairobi (Kenia) is bekend gemaakt dat fase II van start zal gaan vanaf 2014 waarbij het de bedoeling is om in de komende 4 jaar 550.000 nieuwe boeren te bereiken en daarnaast ook het onderzoek, voorlichting en met name de beschikbaarheid van meststoffen en rhizobia bacteriën te verbeteren. En om dit geheel te kunnen financieren heeft de Bill & Mellinda gates foundation maar liefst 25,3 miljoen dollar beschikbaar gesteld! Zie daarover ook het volgende artikel uit de Gelderlander van afgelopen week: http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/gates-geeft-wagenings-afrika-project-ruim-25-miljoen-dollar-1.4077163
En ik ben dus één van die afgevaardigde studentikoze onderzoekertjes die met behulp van de centjes van Windows magnaat Gates, de situatie in Tanzania nauwkeuriger analyseert. Tanzania is één van de fase II landen, en daarom onderzoeken wij nu eerst welke bodem nutriënten limiterend zijn voor de boonplant. We onderzoeken dit in de Usambara Mountains aangezien dit een heel belangrijk landbouwgebied is in Tanzania maar waar de bodem momenteel wel behoorlijk wordt uitgeput waardoor de productie van de boon en vele andere gewassen in gevaar komt.
Voor ons onderzoek hebben we 10 velden verspreid over het gebied uitgekozen om bonen te zaaien met verschillende behandelingen van meststoffen (stikstof, fosfaat en kalium) en rhizobiabacteriën om de interacties en de uiteindelijke effecten op de bonenopbrengst te kunnen analyseren en zo de strategieën voor de toekomst te kunnen verbeteren.

We hebben inmiddels al 3 velden met succes kunnen zaaien en vandaag hebben we dan ook genoten van een welverdiende rustdag :) Stilzitten kwam er uiteraard niet van, maar na een flinke wandeling hebben we wel weer kunnen genieten van een pracht uitzicht over de 'Masaii plains'. Daarna door naar het centrum voor een overheerlijke halve liter 'Safari bieri' en lokale patatten, dus het was een echte zondag, zoals we die thuis ook kennen! Nu weer lekker opgeladen en klaar om morgen op veld 4 aan de slag te kunnen en dan door naar de 10, BAM!

Om dit stukkie toch nog ff in Swahili stijl af te kunnen sluiten wil ik jullie graag kennis laten maken met de nummer 1 muziekhit van het moment: Lady jay dee - Yahaya

En voor foto's zie wederom mijn facebook pagina :)

Kwa Heri en succes mé de kou en nattigheid in Nederland :P

• 10 November 2013 - 21:32

Renske:

Elise! Wat een leuk stukje weer! Zo te horen heb je het daar goed naar je zin ;-) de BAM factor is ook weer duidelijk aanwezig maar af en toe een lekker rustdagje is ook wel verdiend, zeker als je doordeweeks op je knietjes zo'n heel veld moet inzaaien. Leuk ook om je project te horen, wij als vriendinnekes weten wel dat jij 'iets mé plantjes' doet maar dit maakt t toch wel een stuk duidelijker ;-) komend weekend staat ons weekendje weg op de planning, misschien kunnen we dan nog wel een xtje met z'n allen met je skypen, laat maar een x horen wat je plannen zijn. Liefs Renske

• 10 November 2013 - 21:58

Mam:

hoi Elise,

fijn om weer een stukje te lezen, heb ook de foto's gekeken op rosie's facebook, en zo wordt t voor ons zichtbaar waar je mee bezig bent!! zo te zien krijgen jullie links en rechts wel wat hulp bij t zaaien?
    groetjes mam

• 11 November 2013 - 19:49

Mayke:

Dag LC!

Mooi verslag weer hoor!! En pracht foto's op facebook :). Het harde werken is begonnen dan, maar volgens mij vind je dat niet zo erg ;) lekker aanpakken die handel! BAM! hahaha. Ga zo door vrouwke! En wat Renske zegt, misschien kunnen we ergens dit weekend met z'n allen skypen! :)

Liefs! Mayke

• 14 November 2013 - 12:39

Lieke:

Leuk verhaal Eliesss!! En relaxed liedje haha! Daarmee kom je de dag wel door. Succes nog daar en tot over een paar maanden!

• 14 November 2013 - 16:46

Oma Bressers:

Hoi Elise,
    Ik vind het ontzettend interessant dat je in het boerenwereldje zit om die mensen te helpen.
    Het is heel fijn om je verhaal te lezen en ik vind het fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Want je verhaal is heel duidelijk voor mij.
    Het gaat je goed en tot de volgende keer.
    Groetjes Oma Bressers

• 17 November 2013 - 20:34

Oma Riethoven:

Hallo Elise, 't is weer zondagavond, dus zoeken we weer contact met jou. Op de foto's zien we dat je druk bezig bent met je project. We hopen dat 't allemaal volgens plan verloopt! We blijven je volgen en skypen van de week wel een keer. Groetjes van oma Riethoven en de rest!

• 22 November 2013 - 21:13

Ine Bressers:

Ha Elise

Zo zo er schuilt een schrijfster in je. Heel leuk om te lezen. fijn voor je dat je nu niet met gietertjes aan de slag hoeft. Ik zag het al voor me, jij achter op de motor twee emmertjes water halen..Maar wat betreft dat koetjes en kalfjes gedoe. Ik snap er nog steeds het fijne niet van. Maar dan kan natuurlijk ook iets van mij zeggen. haha. Dus voor mij mag je een volgend keer gerust Jip en Janneke taal hanteren.

Warme groetjes van de Bressertjes uit het koude Oirschot